Dag Nederland, Hallo Indonesië

Gisteren was het dan zo ver, mijn reis naar Indonesië ging van start. Eenmaal op schiphol, kwam pas echt het besef dat ik voor lang weg zou gaan en ik Bud en mijn familie heel lang niet zou gaan zien. Gedag zeggen is niks voor mij en ik weet dan ook heel zeker dat dit de laatste keer is dat ik zonder Bud op vakantie/reis ga. Na het moeizame afscheid, moest ik gaan rennen naar mijn gate, want ik was aan de late kant. Ik zat helemaal achterin het vliegtuig naast Jeylisa en Jadey. De reis zou in totaal zo’n 18 uur duren. Eerst een 12,5 uur durende vlucht naar Singapore, gevolgd door een overstap en 2,5 vliegen naar Yogyakarta. Op Changi Airport had ik Wifi en daar werd ook goed gebruik van gemaakt, want iedereen zocht contact met het thuisfront. Vanwege het tijdverschil (6 uur), was het bij mij al dinsdagochtend en bij jullie in Nederland nog maandag. Dat is dus wel even wennen, net zoals het nu bij mij al nacht is en jullie straks gaan avondeten! Tijdens de vluchten heb ik voor het gemak maar alvast rijst, rijst en noodles gegeten. Dus dat is één ding waar ik al aan gewend ben.

Toen we om 10.15 uur arriveerde in Yogyakarta, kregen we gelijk een voorproefje van het Indonesische weer (het is momenteel regenseizoen). Alles ging heel snel en gemakkelijk op het vliegveld. Buiten stonden ibu Weni en haar twee collega’s op ons te wachten. Met taxi’s zijn we toen naar Femme Modern Housing gereden om onze spullen af te zetten. Femme Modern Housing is een huis voor vrouwelijke studenten van Universitas Atma Jaya. Het wordt gerund door Monica en Christophe. Christophe komt zelf uit België en zo kan er dus makkelijk in het Nederlands gecommuniceerd worden. Nadat we onze kamers kregen toegewezen, die overigens heel erg schoon en mooi zijn, hebben we eerst gegeten. En natuurlijk zat daar weer rijst bij. Hierna zijn we met taxi’s naar een shoppingmall in de buurt gereden. Daar hebben we eerst boodschappen ingeslagen bij de Carrefour. Aangezien we al sinds 6 uur ’s ochtends geen contact meer hadden gehad met thuis, wilden we allemaal graag een Indonesisch nummer en internet regelen. Dit kostte even wat moeite, maar na een bezoekje aan de Apple store met mijn telefoon, had ik ook eindelijk internet. En wat ben ik blij dat internet bestaat, ik kan me niet voorstellen hoe het zou moeten zijn om elkaar alleen brieven te kunnen sturen.

Nadat we klaar waren in de shoppingmall, zijn we allemaal even lekker gaan uitrusten. Ik had dat zeker nodig, want ik heb geen oog dicht gedaan in het vliegtuig.
Na een paar uurtjes slapen, was het weer tijd om te eten. Monica en Christophe hebben ons meegenomen naar een Koreaans restaurant (Seobae)waar  je op een bbq je eigen vlees en groenten kon grillen. Echt een aanrader!

En nu ben ik weer terug op mijn lekkere koele kamer (thanks to the airco system) en ga ik wachten tot ik kan skypen met Bud 😀

Voor de rest van de week is er nog niet echt een planning, we hebben heel veel leuke tips gekregen en nog genoeg tijd om alles te bezoeken. Yogyakarta is een mooie stad, maar wel totaal anders dan Nederland. Ik merk toch wel een kleine cultureshock op, maar het heeft gewoon tijd nodig om te wennen. De tijd gaat voor mijn gevoel erg snel voorbij, en ik ben druk bezig, wat ervoor zorgt dat ik me niet meer constant verdrietig voel door het gemis en de heimwee. Het gaat me zeker nog een aantal weken duren voordat ik me hier thuis zal kunnen voelen en gewend ben aan het weer. Gelukkig zijn de mensen aardig en is het eten lekker en schijnt de zon veel!

Ik wil iedereen nog onwijs bedanken voor de lieve berichtjes, de leuke cadeautjes en kaarten, ik heb ze met tranen in mijn ogen opengemaakt en gelezen! Ik mis jullie!!

Jullie horen snel weer van me…

Liefs,
Em

4 reacties op ‘Dag Nederland, Hallo Indonesië

1. Hey Emma! Fijn dat alles goed is gegaan en dat je kamer je bevalt! Ik word wel jaloers van al dat lekkere eten hoor! Is het je ook opgevallen dat het daar anders ruikt, die geur van dat land vergeet ik nooit meer! Heerlijk! Kijk uit naar je volgende verslag, groetjes, Petra! 💋

2. Hi Emma,
    Erg leuk om je blog te lezen en fijn dat je blij bent met je kamer. Ik hoop dat je daar snel kan wennen.
    Selamat belajar di Universitas Atma Jaya dan berkenalan dengan orang-orang baru.